Tenk deg selv tynn: 6 mentale slanketips

Tenk deg selv tynn: 6 mentale slanketips

DEL
mentale slanketips
  1. Nekt å miste motet

Det er ikke akkurat en hemmelighet at diett og trening er nøkkelen til å gå ned i vekt, men du bør ikke overse hjernens skjulte innvirkning. Vi har funnet 6 mentale strategier du kan ta i bruk for å gå ned i vekt.

Vær ekstra tålmodig mot deg selv. Det lønner seg i lengden. Si det er første uke av treningsprogrammet ditt og du føler at du har hatt en kjempe start. Du har spist sunt, kuttet ut dessert og er aktiv daglig. Slutten av uka kommer og du har bare gått ned en halv kilo.

Ikke hør på den stemmen som forteller deg at det er håpløst. Det beste du kan gjøre for deg selv i lengden er å være fornøyd med alle resultater i riktig retning.

  1. Gjør deg selv ansvarlig

Fortell venner, familie, kollegaer og alle du kjenner om målene dine og be om deres støtte. Sjekk inn på Facebook hver gang du går på treningssenteret og la support nettverket ditt vite hver gang du når et mål. Flere studier har vist at det å føle ansvar for å levere gode resultater til noe man har forpliktet seg til er en stor motivasjon. Gir mening!

  1. Ikke vær for tilknyttet til baderomsvekta

Selv om vekta er der du først og fremst ser resultater til å begynne med kan den også være din verste fiende hvis du gir den for mye makt. Daglig svingninger i vekt er helt normalt og du kan variere opptil flere kilo. Veier du deg for ofte kan dette føre til mer forvirring og frustrasjon og ha innvirkning på senere avgjørelser og valg.

  1. Sett mindre mål

Hvis du ønsker å gå ned i vekt har du kanskje et ultimat mål i sikte. Det er bra og ha et stort mål, men det er minst like viktig med mindre delmål underveis. Disse målene må være lettere og nå, og de må kunne nåes oftere. Mindre mål vil hjelpe deg å gjenkjenne din egen suksess og framgang. Dette vil holde deg motivert under hele veien til det store målet.

  1. Belønn deg selv

Det er viktig å forsterke det positive. Hver gang du når de mindre målene dine bør du gi deg selv en liten belønning. Du vil kanskje belønne deg selv med noe godt å spise, men prøv å hold deg unna en hel pizza og en bolle med is etterpå. Kjøp heller en ting du har ønsket deg, for eksempel en ny bukse om du har gått ned en størrelse.

  1. Lag en skriftlig plan

Sist men ikke minst er det viktig å sjekke hvordan du ligger an innimellom.  I starten av uka burde du skrive en liste over alle måltidene og mindre snacks du har tenkt til å spise. Da kan du bruke dette som en sjekkliste og sørge for at kjøkkenet ditt inneholder det du trenger.

Det er lettere og ta sunne valg hvis du har en bolle med fersk frukt stående på benken. Skriv ned alt du har planlagt å spise, og alt du faktisk spiser. Noter alt og ikke juks med deg selv. Nå har du en liste du kontinuerlig kan se over og finne ut hvilke mat og godteri som skaper problemer for deg.