Viktigheten med å spise et sunt kosthold

Viktigheten med å spise et sunt kosthold

DEL

Når man spiser sunn, slipper man mange ganger å lide av bivirkninger som vektøkning, akne, høyt blodtrykk, hjertesykdom, bein tap og muskel tap.

Den dårlige nyheten er at de fleste av disse plager kan føre til alvorlige helseproblemer og til og med døden, men den gode nyheten er at de er alle forebyggbare og bedre ennå, reversible.

Etter et hjertesunt kosthold som er lavt er mettet fett, mens det er høyt i fiber og protein, så vel som essensielle vitaminer og mineraler, er den beste måten å lede et sunt, langt liv uten mange komplikasjoner mange lider av i dagens verden. Dette betyr ikke at du ikke kan nyte noe søt nå og da, eller dele pizza med noen venner en gang i en stund – dette handler om å fokusere på generelle spisevaner.

Hjerte sunt kosthold

I stedet for å velge hvitt eller surdeigbrød, bør du vurdere hele hveteversjoner som ikke er fylt med en haug med modifiserte og bearbeidede ingredienser. Orrowheat-dobbeltfibermerket er et godt hjerte sunt valg og smaker godt som smørbrød og skål.

Havregryn er en utmerket kilde til fiber og hjerte sunn næringsstoffer, og med ubegrensede muligheter når det gjelder å betjene det, kan du ikke gå galt. Prøv å servere det med kanel og litt brunt sukker eller med alt naturlig peanøttsmør!

Frukt og grønnsaker av alle slag er en viktig del av et hjertesunt kosthold og er gode kilder til fiber, vitaminer og mineraler, og faktisk hvis de blir fortært nok, er det vanligvis ikke behov for kosttilskudd. Voksne bør spise minst 5 porsjoner grønnsaker hver dag og minst 3 porsjoner frukt.

Noen oljer er viktige og nødvendige, slik at de ikke skal kuttes ut helt, men i stedet innlemmet i en diett på en sunn måte. For eksempel, bruk avokado på smørbrød i stedet for majones. Andre måter å få gode fettstoffer på som en del av et sunt kosthold, er å sørge for at en spiseskje mandler er sprinklet på salaten din, olivenolje er vant til å lage mat og å lage salatdressinger, peanut er satt på toast til frokost og linfrø er Brukes i steke-friter måltider.

Selvfølgelig som med alt annet, spiller det ingen rolle hvor sunt kostholdet ditt er hvis du ikke spiser i moderasjon. Selv for mye av en god ting er for mye – være fornuftig, spis riktig og mosjon på en konsekvent måte, og du vil begynne å se oppmuntrende resultater på kort tid.